ایزوگام بهتر است یا قیرگونی؟برای این که پرسش مناسبی از بهتر بودن ایزوگام یا قیر گونی به دست بیاورید برای شما ابتدا مفهومی از هر کدام را به صورت جداگانه توضیح دادیم سپس در انتهای این متن و در قسمت جمع بندی برای تان بهتر بودن ایزوگام و یا قیر گونی را پاسخ خواهیم داد امیدواریم شرکت ایزوگام شرق را تا انتهای این مطلب همراهی نمایید.

ایزوگام و قیرگونی هر دو روش هایی برای عایق بندی ساختمان می باشند ولی برای این که بگوییم ایزوگام بهتر است یا قیرگونی باید تمامی جوانب کار را مورد بررسی قرار داده و با ویژگی و کاربردهای هر کدام به درستی آشنا شویم. معماران و مهندسین ساختمان برای محافظت از ساختمان در برابر عوامل جوی همچون آفتاب و باران از مصالحی همچون ایزوگام و قیرگونی استفاده می کنند تا مقاومت ساختمان را افزایش داده و عمر مصالح را طولانی تر کنند. حال برای تشخیص مناسب ترین گزینه برای عایق کاری ساختمان، در ادامه به بررسی دقیق هر کدام خواهیم پرداخت.

 

ایزوگام مناسب کف سرویس

 

قیرگونی چیست؟

قیرگونی نوعی ورق سنگین بوده که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها با آغشته نمودن نوعی کاغذ فیبرگلاس گونی و حصیری به قیر تولید می شوند. با این روش، ماده ای ضد آب ساخته شده که معمولا برای عایق بندی ساختمان به کار برده می شود. تقریبا قیرگونی مانند ایزوگام بوده با این تفاوت که از آسفالت در قیرگونی استفاده نمی شود ولی در ایزوگام آسفالت وجود دارد. با این وجود هر دوی این محصولات هدف مشخصی را دنبال می کنند.

 ایزوگام چیست؟

ایزوگام ها محصولاتی هستند که برای محافظت از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. قیر یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ایزوگام محسوب می شود. قیر از مخلوط مواد و مایعات آلی تشکیل شده که حالتی ضدآب و چسبنده دارد. از این محصول برای پوشش دیوارها و سقف به کار برده می شود. فروش ایزوگام معمولا به صورت رولی می باشد. چنانچه قصد اجرای ایزوگام را داشتید، پیشنهاد میشود برای خرید و نصب و فروش ایزوگام شرق به قیمت درب کارخانه با شماره تماس های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

انواع ایزوگام ها

ایزوگام ساده: ایزوگام ساده از دو لایه تیشوی نخ دار و پلی استر تشکیل شده است که روکش آن همان طور که از نامش پیداست به صورت ساده می باشد. بر روی این ایزوگام یک لایه فیلم پلی اتیلن قرار گرفته که مانع ایجاد چسبندگی در هنگام تردد می شود. این دو لایه بسیار مستحکم بوده و به وسیله قیر یکپارچه شده است.

ایزوگام فویل دار: ایزوگام فویل دار نیز مانند ایزوگام ساده از دو لایه مقاوم تشکیل شده تا بتواند به خوبی از ساختمان محافظت کند با این تفاوت که فویل موجود بر روی این ایزوگام ها علاوه بر زیباتر جلوه دادن آن، نور خورشید را منعکس کرده و مانع از شل شدن قیر ایزوگام می شود.

ویژگی ایزوگام استاندارد و مرغوب

ایزوگام استاندارد و مرغوب دارای نشان گذاری روی عایق می باشند. فاصله بین این نشان گذاری ها باید دو متر باشد یعنی هر دو متر رول باید یک بار نشان گذاری بر روی آن چاپ شود. و همچنین می بایست برچسب عایق نیز نشان گذاری شده و بر روی آن مشخصه هایی همچون تاریخ تولید، علامت استاندارد، نوع عایق رطوبتی، ضخامت و وزن چاپ گردد.

در ایزوگام های نامرغوب به جای استفاده از قیر مرغوب و پلیمر از مواد غیر پلیمری و افزودنی های غیر مجاز استفاده می شود. همین امر باعث بویی نامطبوع همچون بوی گازوئیل در این گونه ایزوگام ها می گردد. در صورتی که دستتان را بر روی قسمت بیرونی و یا داخلی ایزوگام بکشید، رنگدانه ها بر روی دستتان می چسبد. ولی در ایزوگام های استاندارد و مرغوب هیچ کدام از این دو مشکل وجود نخواهد داشت. از جمله دیگر ویژگی ایزوگام استاندارد و مرغوب عبارت است از:

  • مقاومت کششی
  • پایداری حرارتی
  • مقاومت پارگی
  • مقاوم در برابر اشعه ایکس
  • انعطاف پذیری در سرما
  • فرسودگی حرارتی در هوا
  • ضخامت و وزن متوسط
  • نفوذ ناپذیری در برابر آب

چگونه ژئو ممبران را استفاده نماییم.

مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی

مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی

  • سبک تر و نازک تر از قیرگونی است.
  • در هنگام نصب کثیفی کمتری دارد.
  • ایزوگام هزینه پایین تری داشته و نصب آن ارزان تر است.
  • انحلال پذیری این محصول در حلال ها بسیار پایین است.
  • عمر مفیدی داشته و به دلیل عدم وجود گونی دیرتر دچار پوسیدگی می شود.
  • ایزوگام های روکش آلومینیومی از جمله مقاوم ترین عایق می باشند.
  • نصب ایزوگام ها نسبت به قیرگونی راحت تر بوده و زیرسازی آن تنها با استفاده از یک مشعل و خمیر پرایمر می باشد.

مقایسه ایزوگام با قیرگونی، یک انتخاب هوشمندانه

  1. ایزوگام و قیرگونی در روش نصب و اجرا با یکدیگر تفاوت دارند. ایزوگام نصبی راحت تر از قیرگونی داشته و در هنگام نصب اطراف را زیاد کثیف نمی کند و همین دو عامل باعث محبوب شدن ایزوگام ها در مقایسه با قیرگونی شده است.
  2. تعداد لایه های ایزوگام و قیرگونی متفاوت بوده و در هنگام انتخاب یکی از این دو باید تعداد لایه ها را نیز مورد توجه قرار دهید. معمولا برای افزایش مقاومت قیرگونی تعداد لایه های آن را بیشتر می کنند که همین امر موجب افزایش وزن قیرگونی می شود.
  3. قیمت ایزوگام و قیرگونی از دیگر تفاوت هایی است که این دو محصول با یکدیگر دارند ولی به طور کلی ایزوگام ها نسبت به قیرگونی از قیمت ارزان تری برخوردار هستند. البته لازم به ذکر است که تعداد لایه ها نیز بر روی قیمت تاثیر می گذارد.
  4. در صورتی که بخواهیم به صورت کلی عنوان کنیم، ایزوگام وزن پایین تری نسبت به قیرگونی دارند ولی نمی توان تاثیر تعداد لایه ها را نیز در وزن این دو محصول نادیده گرفت.
  5. یکی از اصلی ترین مزایای ایزوگام در مقایسه با قیرگونی ها در بالا بودن میزان مقاومت ایزوگام ها در برابر نفوذ آب می باشد. با توجه به این اصلی ترین هدف نصب قیرگونی و یا ایزوگام در ساختمان، جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان است، ایزوگام ها برتری بیشتری نسبت به قیرگونی دارند.
  6. با توجه به این که قیرگونی و یا ایزوگام در محیط های بیرون و بر روی سقف نیز اجرا می شود و همواره در معرض تابش خورشید قرار دارد. ایزوگام ها داری یک لایه محافظتی بوده که مانع شل شدن و وارفتگی این محصول در برابر تابش نور خورشید می شود ولی قیرگونی فاقد این لایه بوده و از آن جا که ماده اصلی تشکیل دهنده آن قیر می باشد، در مقابل نور خورشید شل می شود.
  7. قیر در مقابل بسیاری از حلال ها از خود واکنش نشان داده و در آن حل می شود ولی وجود برخی از ترکیبات در ایزوگام این روند را بسیار کند کرده و این محصول را در برابر حلال ها مقاوم تر کرده است.
  8. ضخامت ایزوگام کمتر از قیرگونی می باشد. پایین بودن ضخامت ایزوگام ها نشان از پایین بودن مقاومت آن نبوده و در واقع با پیشرفت تکنولوژی روش هایی به وجود آمده تا بدون کاهش مقاومت ایزوگام، ضخامت آن را کاهش دهند.
  9. میزان روندگی قیرگونی در مقایسه با ایزوگام بیشتر بوده و همین عامل موجب می شود که نصب قیرگونی سخت تر شده و به صورت یکدست بر روی سطح پخش نگردد. از این رو برای این که ظاهر قیرگونی بد جلوه ندهد، بر روی آن یک لایه قرار می دهند.

 

معایب ایزوگام نسبت به قیرگونی

برای این که بخواهید در شغل واردات و صادرات ایزوگام مشغول باشید پیشنهاد می شود نکات مربوط به ایزوگام صادراتی را مطالعه نمایید.

ایزوگام مناسب کف سرویس

حمام و دستشویی از جمله مکان هایی است که همواره در معرض نم و رطوبت قرار دارد. حال تصور کنید که کف سرویس بهداشتی و حمام فاقد عایق بندی باشد؟ چه اتفاقی برای ساختمان پیش می آید؟ عدم عایق بندی کف سرویس بهداشتی مشکلاتی بیش از تصورات شما برای ساختمان به دنبال دارد به همین دلیل باید برای جلوگیری از بروز نم و رطوبت از عایقی مناسب برای کف آن استفاده کرده تا رطوبت به طبقات پایین نفوذ نکند. ایزوگام مناسب کف ایزوگامی است که ضخامت بالایی نداشته و بتواند به خوبی از نفوذ آب جلوگیری کند.

یک ایزوگام مناسب کف از ایجاد قارچ و باکتری در محیط جلوگیری کرده و بهداشت و سلامت سرویس بهداشتی حفظ خواهد شد. همچنین این ایزوگام ها همواره در معرض آب گرم و سرد می باشد و ایزوگام های موجود در کف سرویس باید از مقاومت بالایی در برابر حرارت و سرما برخوردار باشد.

 

مقایسه ایزوگام و قیرگونی

 

قیمت خرید کارخانه ایزوگام شرق ثبت ۶۷۳۶ به چه عواملی بستگی دارد.

صفر تا صد مراحل اجرای ایزوگام پشت بام

  1. ایزوگام یکی از لزومه ساختمان ها بوده و برای حفظات از ساختمان باید آن را بر روی پشت بام نصب کرد. اجرای صحیح ایزوگام در کیفیت و دوام آن تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل در این بخش تصمیم گرفتیم اجرای ایزوگام پشت بام را به صورت کامل و دقیق برایتان شرح دهیم.
  2. در ابتدا باید ابزار لازم برای ایزوگام پشت بام را تهیه کنید که این ابزار عبارت است از: گاز مایع، شعله اکران کن، ماله و کمچه، تیغ موکت بری، دستکش نسوز، جارو، تیغه لاستیکی دسته دار، فندک جرقه ای و جارو. لازم به ذکر است که باید زمان مناسبی را برای ایزوگام انتخاب کنید. در صورتی که احتمال بارندگی وجود دارد، از ایزوگام کردن بپرهیزید.
  3. پیش از شروع اجرای ایزوگام باید زیر عایق را به خوبی از هر گونه آلودگی پاک کنید. وجود هر گونه سنگریزه، غبار، خزه، گریس، نفت و … ممکن است فرایند اجرای ایزوگام را مشکل ساز کند. شیب بندی یکی از اصلی ترین زوایای اجرای ایزوگام می باشد. نحوه عایق بندی ساختمان بر روی شیب باید از پیش و به صورت استاندارد طراحی شود و در طراحی باید نوع سقف و شکل و محل آبروها در نظر گرفته شود تا آب بر روی عایق باقی نمانده و از آبراه خارج شود.
  4. پس از اجرای ایزوگام پشت بام، نوبت به نصب ایزوگام می رسد که کار بسیار آسانی است. کلیه ابزارهای فلزی همچون کولر، منبع ذخیره آب، منبع انبساط و … باید با دقت برداشته شده و زیر آن به صورت کامل تمیز شود و در صورتی که به آستر نیاز بود بر روی آن آستر زده شده و تا خشک شدن کامل آن صبر کنید. رول ها می بایست به اندازه نیاز به سقف برده شود زیرا در صورتی که بیش از نیاز برده شود، ممکن است باعث ترک خوردن و یا شکستن سطح بتن گردد.
  5. در هنگام شروع مراحل نصب ایزوگام ابتدا مشعل را روشن کرده و شعله آن را تنظیم نمایید. سپس کار خود را از قسمت آبراه شروع کنید. حرارت دهی به سطح بام و عایق باید به صورتی شروع شود که هم قشر و هم پرایمر روی عایق به شکل مذاب درآید. کمترین شیب حرارت در مقایسه با سقف باید 45 درجه بوده و با حرکت رول به وسیله دست، پا و یا هر وسیله ای دیگر، دو قشر مذاب با هم ممزوج شده و باعث چسبیدن محکم سطح کار به پشت بام می شود.
  6. برای این که از چسبیدن انتها و لبه کار مطمئن شوید باید مجدد عایق را حرارت داده و با قشر قیری مذاب آن را به صورت کامل بر روی سطح بچسبانید. لازم به ذکر است که حتما باید بین عایق و سطح هواگیری صورت گیرد. به وسیله ماله انتهای رول به سطح کار جوش زده شود. گرچه بهتر است برای این منظور ماله را گرم کرد.