06 فوریه 2021

حتما تا به حال نام قیر را شنیده اید و به طور قطع از نزدیک آن را دیده اید. قیر مایعی سیاه رنگ است که تا حدی قابلیت جاری شدن داشته و به دلیل خواصی که دارد، برای عایق سازی یک سطح در برابر رطوبت بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.

در زمان های گذشته این ماده به صورت طبیعی وجود داشت، اما زمانی که بشر نفت را کشف کرد توانست با انجام عملیات های مختلف بر روی آن، خود به صورت مصنوعی دست به تولید این ماده بزند. از آنجا بود که بشر تصمیم گرفت از این ماده در ساختمان سازی، جاده سازی، ساخت باندهای فرود و… استفاده کند.

توجه داشته باشید همواره برای عایق کردن روش های بسیار زیادی وجود دارد شما می توانید برای مطلع شدن از سایر روش ها مطلب مربوط به ژئو ممبران را مطالعه نمایید.

ویژگی های قیر

این ماده به دلیل خصوصیات منحصر به فردش عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد. در ادامه به خصوصیاتی که این ماده دارد خواهیم پرداخت.

درجه اشتعال

درجه اشتعال قیر به درجه ای گفته می شود که اگر قیر به آن دما برسد گازهایی که از آن متصاعد می شوند، آتش گرفته و مشتعل می شوند. در کارگاه هایی که در آن قیر را گرم می کنند این درجه حرارت یک عامل محدود کننده است و نباید اجازه داد که دما افزایش زیادی داشته باشد.

سیالیت

هر چه قدر که قابلیت جاری شدن این ماده بر روی زمین بیشتر باشد، خواص جامد کمتری از خود نشان می دهد. عاملی که بر روی گرانروی و یا جاری شدن آن بر روی زمین اثر دارد،  دما است. هر چه دما بالاتر باشد روان شدن آن نیز بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

درجه نفوذ

یکی از فاکتورهایی که سختی را تعیین می کند، درجه نفوذ آن است. هر چه این درجه پایین تر باشد به معنی آن است که قیر نیز سخت تر است.

درجه نرمی

درجه نرمی در قیر همان درجه ای است که این ماده از حالت جامد خارج و حالتی روان تر و سیال تر پیدا می کند. معمولا قیرهایی که درجه نرمی بالایی دارند حساسیت کمتری نیز به نسبت به تغییر درجه حرارت و یا دما از خود نشان می دهند.

احتمالا گاهی اوقات برای تان پیش آمده است که به این نکته پی برده اید که ایزوگام چه تفاوتی با قیر دارد به همین خاطز پیشنهاد می کنیم برای پی بردن به این نکته مطلب مربوط به ایزوگام بهتر است یا قیر گونی را مطالعه نمایید.

افت وزن

اگر در اثر دمای بالا،  مقداری از روغن و یا ترکیبات نفتی اش را از دست دهد، قیر با افت وزنی مواجه می شود. خوب است بدانید که این ویژگی یکی از مهم ترین خاصیت های این ماده به شمار می رود.

درجه خلوص

برای آنکه بتوان درجه خلوص را تعیین کرد، آن را در تترا کلرور کربن و سولفور کربن حل می کنند. این دو ماده از جمله موادی هستند که قادرند قیر را در خود حل کنند. بعد از آنکه قیر در این مواد حل شد هر آنچه که در ته ظرف باقی می ماند، به عنوان ناخالصی هایش عنوان می شود.

انواع قیر

معمولا قیر بر اساس ماده ای که در تولید آن به کار رفته به سه دسته طبیعی، نفتی و قیطرانی دسته بندی می شوند. در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

قیرهای طبیعی

قیرهای طبیعی سازگاری بالایی داشته و به همین دلیل برای سخت کردن مشتقاتی که به صورت کلی رقیق هستند استفاده می شود. این ماده به راحتی در حلال هایی مانند آلیفاتیک و آروماتیک حل شده و اسامی مختلفی مانند آسفالت، یوتانیت و آسفالتوم دارد.

اگر به صورت کلوخه ای باشد بسیار ترد و شکننده بوده و رنگ آن نیز سیاه است. برای آنکه بتوان این ماده را از دل زمین خارج کرد از بیل های مکانیکی و یا چکش ها کمک گرفته می شود.

قیرهای طبیعی خصوصیاتی مانند بالا بودن وزن مولکولی، بالا بودن میزان نیتروژن، درجه خلوص بالا و بالا بودن درجه انحلال پذیری در محلول های آلی را دارند.

قیرهای نفتی

قیرهای نفتی به صورت جامد و نیمه جامد در دسترس قرار داده می شوند و برای به دست آوردن آن نفت خام را به صورت مستقیم تقطیر می کنند. هر آنچه که از عملیات تقطیر در انتهای ظرف باقی بماند قیر نفتی است. درصد وجود قیر در نفت خام بسیار متفاوت بوده و پالایشگاه هایی که فعالیتشان در حوزه تولید قیر است باید نفت خامی را انتخاب کنند که درصد بالایی در آن وجود داشته باشد.

نکته بسیار مهمی که می تواند بر روی تعیین خواص قیر تاثیر گذار باشد، نفتی است که به عنوان ماده خام برای تولید قیر نفتی مورد استفاده قرار می گیرد.

قیر قیطرانی

قیر قیطرانی از سوزاندن و یا کربونیزه شدن زغال سنگ ایجاد می شود و به دلیل تشابهات ظاهری که با قیر نفتی دارد، ممکن است به یک اسم خوانده شوند. البته دقت داشته باشید از آنجایی که ماده تولید کننده این نوع قیر با نفتی متفاوت است در نتیجه از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی تفاوت های زیادی دارند.

این نوع ، در دماهای پایین عملکرد و حلالیت بهتری دارند و به همین دلیل می توانند خواص چسندگی بهتری را نیز از خود نشان دهند. البته این قیرها یک عیب بزرگ دارند و آن هم حساسیت بیش از حد آنها به حرارت و گرما است. از این ماده تنها برای پوشش های سطحی استفاده می شود.

در این مطلب اطلاعات کاملی راجع به قیر و انواع آن در اختیار تان قرار دادیم امیدواریم این مطلب به اندازه کافی برای تان آموزنده و مفید واقع شده باشد ، در صورتی که شما نیاز مند اطلاعات بیشتری راجع به قیمت مواد اولیه قیر به صورت عمده هستید پیشنهاد می شود با ایزوگام شرق در ارتباط باشید.